DÍTĚ Z DĚTSKÉHO DOMOVA VE ŠKOLNÍ TŘÍDĚ
Jednodenní seminář je rozdělen do teoretické a zážitkové části.
Účastníci mají možnost se podle potřeby ptát a diskutovat i v teoretické části, zároveň se diskutovaná témata vhodně přizpůsobují aktuálnímu zájmu účastníků.
Odborný program
9.00-10.30 teoretická část (90 min – 2 školní hodiny)
V teoretické části jsou shrnuty nejdůležitější problémy spojené s daným tématem, ty jsou pak pro lepší vhled a pochopení zařazeny do hlubšího kontextu a ponechány účastníkům k řízené a obohacující diskusi.
dětské domovy
druhy dětských domovů
zvláštnosti výchovy a vzdělávání v dětském domově (obsah, prostředky, psychologické problémy)
vztahy v dětských domovech
děti z dětských domovů
důvody pro umisťování dětí do DD
charakteristika dětí z dětských domovů (věk při přijetí, délka pobytu, sourozenci a další)
perspektiva dětí z dětských domovů
10.30 – 10.45 coffee break
10.45 – 12.15 dokončení teoretické části (90 min – 2 školní hodiny)
třídní kolektiv
teorie skupinové dynamiky
prevence a řešení šikany a jiných problémových situací
osobnost pedagoga v procesu integrace
12.15 – 12.45 obědová pauza
12.45 – 14.15 zážitková část (90 min – 2 školní hodiny)
Zážitková část nabízí možnost plně využít skupinového setkání a teoretické poznatky si pomocí různých technik dobře zapamatovat a především převést do běžné praxe.
Lektor/ka využívá pestrých her a materiálů, aby napomohla účastníkům lépe pochopit a přijmout zážitky, postoje a vzájemnou interakci různých stran, které s problémem přicházejí do styku. Prezentuje také cenné praktické tipy na zvládání různých situací a běžných problémů. Součástí je rozbor konkrétních kasuistik, formování názoru na vhodné postupy a intervence. Účastníci mají možnost pracovat skupinově, ve dvojicích i individuálně. Zaměří se i na rozpoznání a řešení osobních pocitů a praktických situací, které se mohou při práci s dítětem s dětského domova objevit. Klademe důraz na emoce a vztah pedagoga k dítěti z dětského domova jako důležitý faktor na cestě k úspěšnému začlenění.
Při práci využíváme rozmanitých her a technik podle aktuálních potřeb a preferencí skupiny (dramaterapeutické prvky – dvojník a alterego, výměna rolí, zrcadlo, ideální druhý; prvky encounter – vciťování do role druhých, pohledy do očí, bezmocnost a další).
14.15 -14.30 coffee break
14.30- 16.00 dokončení praktické části (90 min – 2 školní hodiny)