NADANÉ A VYJÍMEČNĚ NADANÉ DÍTĚ
Jednodenní seminář je rozdělen do teoretické a zážitkové části.
Účastníci mají možnost se podle potřeby ptát a diskutovat i v teoretické části, zároveň se diskutovaná témata vhodně přizpůsobují aktuálnímu zájmu účastníků.
Odborný program
9.00-10.30 teoretická část (90 min – 2 školní hodiny)
V teoretické části jsou shrnuty nejdůležitější problémy spojené s daným tématem, ty jsou pak pro lepší vhled a pochopení zařazeny do hlubšího kontextu a ponechány účastníkům k řízené a obohacující diskusi.
Popis nadání: typy inteligence, mýty o nadání, výskyt
Charakteristika nadaného žáka: projevy v různých věkových kategoriích, temperament, emoce a sebevědomí
Diagnostika
Dvakrát vÝjImeční – talent doprovázen přítomností některé poruchy
Časté problémy nadaných dětí ve škole: problémové projevy ve výuce
Osobnost pedagoga ve třídě s nadaným dítětem
10.30 – 10.45 coffee break
10.45 – 12.15 dokončení teoretické části (90 min – 2 školní hodiny)
Komunikace s rodinou nadaného dítěte, přehled doporučených rad pro rodiče
Specifické skupiny nadaných: dívky, příslušníci menšin, adolescenti, handicapovaní
Legislativa: nadané děti v českém školství z pohledu zákona
Rozvoj schopností výjimečně nadaného dítěte
Základní pravidla pro výchovu a vzdělávání nadaných dětí
Typy rozvíjejících programů: akcelerační, obohacující, skupinové, individuální
Další oblasti, které je smysluplné rozvíjet: sociální dovednosti a emoční zralost, kreativita, sebevědomí a další
Hodnocení nadaných žáků
12.15 – 12.45 obědová pauza
12.45 – 14.15 zážitková část (90 min – 2 školní hodiny)
Zážitková část nabízí možnost plně využít skupinového setkání a teoretické poznatky si pomocí různých technik dobře zapamatovat a především převést do běžné praxe.
Lektor/ka využívá pestrých her a materiálů, aby napomohla účastníkům lépe pochopit a přijmout zážitky, postoje a vzájemnou interakci různých stran, které s problémem přicházejí do styku. Prezentuje také cenné praktické tipy na zvládání různých situací a běžných problémů. Účastníci mají možnost pracovat skupinově, ve dvojicích i individuálně. Zaměří se i na rozpoznání a řešení osobních pocitů a praktických situací, které mohou při práci s nadanými žáky nastat.
Při práci využíváme rozmanitých her a technik podle aktuálních potřeb a preferencí skupiny (dramaterapeutické prvky – dvojník a alterego, výměna rolí, zrcadlo, ideální druhý; prvky encounter – vciťování do role druhých, pohledy do očí, bezmocnost a další).